Philipp Modersohn The Selfish Shellfish

16 September–29 October 2022

Exhibition view

Gezeitengeist, 2022
Philipp Modersohn

Silicone, concrete, glass, copper, steel, rotation motor
38 x 24 x 29 cm

Exhibition view

The Selfish Shellfish, 2022
Philipp Modersohn

HD-video, colour, sound, 3:30 min
No. 1/3 (Edition 3 + I AP)

 

where the inside is the outside
and the outside is the inside,
we decide to linger on,
we decide to outlast,
we decide to outlast.

when the rock is the body,
and the body is the rock,
we decide to multiply,
we decide to multiply,
we decide to multiply.

 

Galerie Guido W. Baudach is delighted to present its fourth solo exhibition with Philipp Modersohn. Entitled The Selfish Shellfish, the show features a new film of the same name and a new sculpture by the Berlin-based artist.

Modersohn's diverse practice can be seen as a poetic transformation of natural processes of sometimes earth-historical dimension, as an artistic attempt at an experimental dialogue with our non-human environment; equipped with subtle humour paired with self-irony as well as a pronounced sense for the beauty of the fragile.

The film, which uses both analogue and digital animation techniques, is the fictional self-portrait of a barnacle. The life of this shellfish, which has been found on our planet since time immemorial and is widespread all over the world, begins as a larva that swims freely through the sea before it attaches itself to the bottom near the shore by generating a limestone casing in order to remain there for the rest of its existence, fishing food (plankton) out of the water and reproducing as a hermaphrodite in mutual fertilization in exchange with members of the same species that are settled in the immediate vicinity.

In his pictures, The Selfish Shellfish evokes dynamics of the intertidal zone, the constant alternation of dryness and flooding, solidification and mobility. In the process, categories such as ego, body, home or even very elementary aliveness are constantly softened and at the same time manifest themselves anew.

The rhythm of the film follows a baroque song whose lyrics Modersohn rewrote and had sung by a classical countertenor, and whose sounds were produced with the shells of crustaceans. With the brevity and defiance of many a good pop song, it tells of the life of its species from the perspective of a barnacle.

In the backlight of the film projection, a single new sculpture by the artist dangles from the ceiling, a peculiar structure made of glass, concrete and silicone, materials typical of Modersohn, and as such seems to allude less to the concrete form of appearance than to the actual essence of the barnacle. Loosely circling around itself, the work hangs freely in the room, as if it were floating relaxed in the water.

 

Image: Still from Philipp Modersohn, The Selfish Shellfish, 2022, HD-Video, 3:30 min, color, sound

 

where the inside is the outside
and the outside is the inside,
we decide to linger on,
we decide to outlast,
we decide to outlast.

when the rock is the body,
and the body is the rock,
we decide to multiply,
we decide to multiply,
we decide to multiply.

 

Die Galerie Guido W. Baudach freut sich, ihre vierte Einzelausstellung mit Philipp Modersohn zu präsentieren. Unter dem Titel The Selfish Shellfish werden ein gleichnamiger neuer Film und eine neue Skulptur des in Berlin lebenden Künstlers gezeigt.

Modersohns medial vielfältige Praxis lässt sich als poetische Anverwandlung natürlicher Prozesse von bisweilen erdgeschichtlicher Dimension begreifen, als künstlerischer Versuch eines experimentellen Dialogs mit unserer nicht-menschlichen Umwelt; ausgestattet mit subtilem Humor gepaart mit Selbstironie sowie einem ausgeprägten Sinn für die Schönheit des Fragilen.

Der Film, welcher sich analoger wie digitaler Animationstechniken bedient, ist das fiktive Selbstporträt einer Seepocke. Das Leben dieses seit Urzeiten auf unserem Planeten anzutreffenden und weltweit verbreiteten Schalentiers beginnt als Larve, die frei durchs Meer schwimmt, ehe sie sich küstennah durch die Erzeugung eines Kalksteingehäuses an den Grund heftet, um dort für den Rest ihres Daseins zu verharren, Nahrung (Plankton) aus dem Wasser zu angeln und sich im Austausch mit Artgenossen, die in direkter Nachbarschaft angesiedelt sind, als Zwitterwesen in wechselseitiger Befruchtung fortzupflanzen.

The Selfish Shellfish evoziert in seinen Bildern Dynamiken der Gezeitenzone, des ständigen Wechsels von Trockenheit und Überflutung, Erstarrung und Beweglichkeit. Dabei werden Kategorien wie Ego, Körper, Zuhause oder auch ganz elementares Lebendigsein unablässig aufgeweicht und manifestieren sich gleichzeitig immer wieder neu.

Der Rhythmus des Films folgt einem barocken Lied, dessen Text Modersohn jedoch neu geschrieben und von einem klassischen Countertenor hat einsingen lassen und
dessen Klänge unter Verwendung der Gehäuse der Schaltentiere erzeugt wurden. In der Kürze und mit der Trotzigkeit manch eines guten Popsongs erzählt es aus der Perspektive einer Seepocke vom Leben ihrer Art.

Im Gegenlicht der Filmprojektion baumelt eine einzelne neue Skulptur des Künstlers von der Decke, ein eigentümlich geartetes Gebilde, das mit Glas, Beton und Silikon aus für Modersohn typischen Materialen gefertigt ist und als solches weniger auf die konkrete Erscheinungsform als vielmehr auf das eigentliche Wesen der Seepocke anzuspielen scheint. Locker um sich selbst kreisend hängt die Arbeit frei im Raum, ganz so, als würde sie entspannt im Wasser treiben.

 

Abbildung: Standbild aus Philipp Modersohn The Selfish Shellfish, 2022, HD-Video, 3:30 Min, Farbe, Ton